Jodå, även sann kristen tro är religion

Det är trist att så många krista bidrar till begreppsförvirringen genom att sprida vår frikyrkliga omdefinition av ordet 'religion', som helt enkelt inte är sann. Att inte hålla sig till sanningen får alltid konsekvenser. När någon icke-troende frågar någon av oss kristna: "Är du religiös?" så menar han "Tror du på Gud och Jesus? Går du i någon kyrka?" Om vi då svarar: "Nej, jag tillhör inte någon religion, jag har en levande tro på Jesus.", vad vi då egentligen har sagt är: "Nej, jag tror inte på Gud och jag går inte i kyrkan, men jag tror på Gud och jag går i kyrkan!" Den icke-troende skakar på huvudet och går sin väg, föga imponerad av vår logiska förmåga. Jag har sett detta ske ett par gånger och tycker som sagt att det är både trist och onödigt. Är det värt det, att vi envist håller fast vid en tes som, som sagt, inte alls är sann???

Vad är religion? Tillhör pånyttfödda kristna en religion?

Religion är att tro på en eller flera gudar. Vi tror på en Gud - Check!

Religion innehåller oftast moraliska och etiska krav från den man tror på - Check!

Religion innehåller oftast en föreställning om en tillvaro efter döden - Check!

Är kristen tro en religion? Ja på alla tre kriterier.

Slå upp vilken uppslagsbok du vill. Finns det något som helst stöd för vår nytolkning, att religionen är människans strävan efter att nå upp till Gud, i motsats till sann kristen tro som är Guds utsträckta hand till människan? NEJ. Religionens motsats är inte sann kristen tro eller Evangelium. Snarare den filosofiska materialismen, eller möjligen ateismen.
Trackback
RSS 2.0