I Herrens Väveri

Denna dikt har jag funnit på nätet på engelska och jag märkte att den inte verkar finnas i svensk översättning. Den verkar ofta används när någon ung person hastigt gått bort, eller när livet verkar gått extra svårförklarligt orättvist fram över någon. Jag jobbar för närvarande på att tonsätta den, men halkar lätt in på tre redan skrivna melodier. Tänker inte avslöja vilka tre ifall du skulle vilja hjälpa mig med melodin. Naturligtvis får du vederbörligt omnämnande om du skriver en melodi till den!



Mitt liv är blott en vävnad i Herrens väveri
Med omsorg och med visdom läggs färgerna däri
Han väver ofta sorger i mönstret för mitt liv -
Hur svårt det är att fatta ur mänskoperspektiv.

Ej förrän bommen tystnat och varpen klipps till slut,
skall Gud förklara varför när mönstret rullas ut.
Ty mörka färger finns där och de behövs alltjämt,
såväl som guld och silver till mönstret Han bestämt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0