Hur uselt ska jag behöva må för att jag är kristen i Sverige?

När jag gick i skolan, fick jag lära mig att vi vita förtrycker färgade, att män förnedrar kvinnor och att våra plastleksaker och teknikprylar tillverkats av japaner under förhållnden som vi aldrig skulle acceptera. Och att allt detta naturligtvis är fel. Det fick mig att må dåligt och känna en svår skuld: jag är alltså född till rasist, kvinnoförnedrare och slavdrivare, det sistnämnda om än via ombud. Numera behöver jag åtminstone inte känna dåligt samvete inför japanerna ettersom nästan allt jag äger tillverkas av fastkedjade kinesiska ungar under långt vidrigare förhållanden.

En sak till: jag bodde i ett kristet land, och vi kristna åker runt i världen och tvingar hedningar att omvända sig till vår tro eller bli ihjälskjutna. För det hade jag sett i ett barnprogram på TV. Så när jag då mötte Jesus och själv blev en kristen var jag den fulländade "inkarnationen av förtrycket" som Björn Afzelius uttryckte det.

I en artikelserie i tidningen Dagen kan jag läsa om hur pingströrelsen växer explosionsartat i Brasilien, och att alla deras möten är väckelsemöten och allt är helt perfekt där. Så har jag hört från dem som varit i Kina eller Ryssland och sett väckelsen bland de förföljda kristna där. Under är vardagsmat där och ju fler som blir dödade för sin tros skull, desto fler kristna blir det.

Och ett sådant där hopplöst skuldberg växer igen. För jag bor ju i Sverige, och här sker nästan aldrig några under. Frikyrkan är på stark tillbakagång och den förföljelse vi lyckas dra över oss genom att reta Humanisterna eller med hjälp av Åke Green räcker inte långt i väckelsesammanhang. "Vi svenskar är trygghetsnarkomaner" hör jag några förbanna svenskheten med. Om bara resten av våra social skyddsnät skrotas, kommer människorna tvingas att lita på Gud igen!

Men jag är så trött på detta skuldbeläggande. Jag är inte alls säker på att allt står så fantastiskt bra till i Brasilien och Kina. Eller ska jag kanske flytta till Nordkorea och reta myndigheterna där så jag jag får njuta lite förföljelse? Kommer Väckelsen då?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0