Jukebox-projektet

Projektet påbörjat 2017-03-21.
Senast uppdaterat: 2017-04-18.
 
Jag hittade en kul pytteliten jukebox av kartong på Arduino-bloggen. Tänkte jag skulle göra en något lite större version av den!
 
Bild: Zoe Romano
 
Istället för att utrusta den med en NFC shield (vad det nu är...?) tänker jag bara ha en Arduino Nano och en DFPlayer, dvs en liten mp3-spelare som enkelt kan styras av ett Arduino-kort. Men mer om de tekniska detaljerna längre fram!
 
Först blir det till att kapa...
 
... och måla.
 
Sådärja! Det tog ju bara en vecka. I skrivande stund väntar vi bara på att andra lagret färg ska torka på andra sidostycket och "taket". De mesta ojämnheterna i kanterna beror på att det är svårt att avlägsna maskeringstejpen. Den vill gärna gå sönder. Kanske skulle jag inte köpt den billigaste jag kunde hitta...?
 
Första designmissen: Jag hade ritat "taket" några cm mindre djupt, men mätte fel vid uppkapningen. Upptäckte det först när jag börjat måla sidorna och kapat till taket. Då märkte jag att taket inte räckte. Det hade nog blivit elegantare proportioner om jag hållit mig till ritningarna, men som alltid i mina projekt gäller mottot: "Lagt kort ligger". Det var betydligt enklare att kapa till ett nytt tak.
 
En god vän donerade ett par bilstereohögtalare till projektet. Frågan är bara om jag ska montera dem på fronten eller sidorna? Det behöver jag i och för sig inte ta ställning till nu, men ändå...
Här är en CAD-version där jag placerat högtalarna både på sidorna och framtill. Vilket ska jag välja? Jag tror det får bli framtill.
 
Nu går jag ner i min källare och ser om jag kan hitta en lämplig förstärkare!
 
Äh, vi tar förstärkaren senare! Eftersom jag haft vissa problem med DFPlayern förut, vr jag lite nyfiken på om jag kan få den att funka som förväntat. Det gick bara fint - redan på andra försöket. PC-högtalaren visade sig vara lite för tungdriven, men efter att ha kopplat ett 18 ohms motstånd i serie med den funkade allt klockrent!
 
 
Fyra pinnar, fyra låtar. Lite klent utbud, men det är ju bara ett litet konceptbevis till att börja med.
 
Ändrade lite i Arduino-programmet, så nu stöder det upp till 255 låtar. Det bör ju räcka. Testade med 100, och det gick helt utan problem!
 
Funderar lite runt layouten på menyn. Det behövs nog 100 eller 120 st lysdioder, plus ett sätt att fixera etiketterna. Svårt att få det bra med mina begränsade färdigheter i träslöjd. Kanske sätter jag 3D-skrivaren i arbete? Eller kan detta vara något, tro? 5mm lysdioder passar ju perfekt i tekniklagots axelhål! Vitt hade varit snyggast tror jag, men just vitt LEGO gulnar så snabbt när det utsätts för solljus...
 
Uhmm, det där blev ju lite fel. Ska vara dubbla etiketter mellan LED-raderna förstås.
Typ så här.
 
Påskhelgen har jag tillbringat med att fullborda kretskorten.
 
Samt lite mer snickeri.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0